Uitvoering
Wegen straten en pleinen
Het grondgebied van de gemeente Raalte beslaat circa 172 km². Het verhardingsareaal dat in beheer bij de gemeente is gegroeid tot 3.272.231 m². Het grootste deel van dit areaal bestaat uit elementenverhardingen (1.697.647 m²) gevolgd door asfaltverharding (1.272,668 m²), betonverharding (51.938,77 m²) en half- of onverharde wegen en paden (249.977m²).
Periodiek wordt het verhardingsareaal geïnspecteerd op schadebeelden waarna deze worden verwerkt in het beheersysteem. In 2024 zijn onderhoudswerkzaamheden aan de wegen uitgevoerd op basis van de inspectie uit 2021. Uit deze inspectie blijkt dat ca 11% van het areaal niet voldoet aan de gestelde kwaliteitseis (kwaliteit C). Met name bij elementenverhardingen zien we een terugloop in kwaliteit (D). Dit jaar heeft er een nieuwe inspectie plaatsgevonden en de resultaten worden in 2025 ontvangen.
De middelen die beschikbaar zijn gesteld voor onderhoud aan wegen, straten en pleinen zijn ingezet om de bereikbaarheid en veiligheid te kunnen waarborgen. Er is een grote inspanning geleverd om het onderhoud gerealiseerd te krijgen en dat is uiteindelijk gelukt.
Het project Schoonhetenseweg is opgestart en zit in de eindfase van de uitvoering.
Civieltechnische kunstwerken
In de gemeente Raalte hebben we 54 bruggen, variërend van beton, staal en hout, in beheer. Daarnaast zorgen we dat de ruim 90 stuks duikerbruggen, ruim 400 stuks duikers en 11 tunnels en bijna 14 kilometer aan beschoeiingen in goede staat blijven om de waterafvoer te borgen, het verkeer doorgang kan vinden en percelen toegankelijke zijn.
Het onderhoud aan civiele kunstwerken is toestandsafhankelijk. De beschikbare middelen zijn dit jaar ingezet ter behoeve van de veiligheid. De verwachting is dat de druk op middelen komende jaren zal toenemen doordat het areaal verouderd en een structureel vervangingsbudget niet beschikbaar is.
Openbare verlichting
Het areaal van de openbare verlichting dat de gemeente Raalte in beheer heeft bedraagt circa 8.750 openbare verlichtingsbronnen. Ook dit jaar is het aandeel ledverlichting gegroeid.
De onderhoudskosten bestaan voor een groot deel uit aanrij schades en storingen. Het aantal storingen is dit jaar afgenomen, dat komt mede door de ledverlichting die minder gevoelig is voor storingen. De gemeente heeft verder een groot deel van de kosten van aanrij schades weten te verhalen.
