3.3.3 Beleidskader
De Omgevingsvisie 'Horizon gemeente Raalte 2040' ligt ten grondslag aan het beleid dat wij voeren binnen programma 2; Integraal beheer openbare ruimte.
In procesmatig opzicht werken we volgens de nota 'Op weg naar een toekomstbestendige openbare ruimte'. Voor de vervangingsopgave ligt het accent op het borgen van de veiligheid en het voorkomen van kapitaalvernietiging. Dat doen wij op basis van risicosturing. Daarnaast investeren wij in integrale projecten in de openbare ruimte, zodat we deze toekomstbestendig kunnen maken en ook duurzaam in stand kunnen houden. Beleidsopgaven als klimaatadaptatie, levensloopbestendigheid, duurzaamheid, circulariteit en biodiversiteit worden hierin zoveel mogelijk meegenomen. In 2024 is het beleidsplan biodiversiteit vastgesteld alsmede de actualisatie van de groenhoofdstructuur. Het beleidsplan buiten bewegen, beleven, spelen en ontmoeten is doorvertaald naar een actueel en vastgesteld beheerplan. Ook is het beleidsplan openbare verlichting geactualiseerd en vastgesteld. Het beleids- en beheerplan begraafplaatsen is nagenoeg gereed. De verwachting is dat deze in de eerste helft van 2025 wordt vastgesteld.
We hebben de ontwikkeling en/of actualisatie van de beheerplannen voor wegen en bermen en sloten opgepakt, resultaten hiervan verwachten we in 2025. Met de nieuwe inzichten kunnen we de beoogde vervolgstappen zetten om te komen tot een planmatige aanpak (tot 2040) van de benodigde investeringen.
Wij hanteren de kwaliteitsniveaus van de Integrale Visie Openbare Ruimte (IVOR), deze zijn in onderstaande tabel weergegeven. Deze kwaliteitsniveaus zijn gebaseerd op de landelijke CROW-normen.
Kwaliteitsniveaus Integrale Visie Openbare Ruimte (IVOR) op basis van CROW-normen | |||||
Deelgebied | Zeer laag | Laag | Basis | Hoog | Zeer hoog |
|---|---|---|---|---|---|
Dorpen | X | ||||
Buurten en wijken | X | ||||
Centrumgebieden | X | ||||
Bedrijventerreinen | X | ||||
Entrees en toegangswegen | X | ||||
Begraafplaatsen | X | ||||
Buitengebied | X | ||||
De kwaliteitsniveaus zoals hierboven benoemd zorgen voor de volgende technische kwaliteit en beeldniveau: A+: Nagenoeg ongeschonden. A: Mooi en comfortabel. B: Functioneel. C: Onrustig beeld. D: Kapitaalvernietiging, uitlokking van vernieling, functieverlies, juridische aansprakelijkheid en sociale onveiligheid. | |||||
Voor het planmatig uitvoeren van de onderhoudswerkzaamheden aan de kapitaalgoederen is het van belang dat hier goede beleids- en beheerplannen aan ten grondslag liggen. Daarom zijn ook de looptijden van de beleids- en beheerplannen inzichtelijk gemaakt. Zie hiervoor onderstaande tabel.
Beleidsplan | Betreft periode* | Beheerplan | Betreft periode* |
|---|---|---|---|
Integrale visie openbare ruimte (IVOR) | 2014-2023 | Wegen | 2013-2017 |
Kadernotitie civieltechnische kunstwerken | 2013 | Civieltechnische kunstwerken | 2015-2021 |
Licht in de openbare ruimte | 2024 | Openbare verlichting | 2003-2009 |
Groenstructuurkaarten | 2024-2030 | Toekomstbestendig openbaar groen | 2022-2028 |
Groen samen doen! | 2017 | ||
Kadernotitie bomen | 2017 | Bomen | 2021-2029 |
Begraafplaatsen | 2009-2024 | Begraafplaatsen | 2009-2024 |
Beleidsplan Buiten bewegen, beleven, spelen en ontmoeten | 2023-2030 | Speelterreinen | 2024-2030 |
Beheerplan Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) | 2021-2030 | ||
Beleidsplan biodiversiteit | 2024-2030 | Buitensportaccomodaties | 2023-2029 |
Kadernotitie gebouwen | 2013 | Meerjarenonderhoudsprogramma gebouwen (MJOP) | 2020-2029 |
Nota Klimaatadaptatie | 2021-2025 |
Zoals in bovenstaande tabel te zien is, zijn van een aantal beheerplannen de looptijden verstreken. Dit heeft onze aandacht, daarom zijn in samenwerking met een externe partij assetsheets opgesteld in combinatie met de beleidsontwikkeling. Als vervolg hierop worden de beheerplannen geactualiseerd. In het afgelopen jaar hebben we ook niet stil gestaan. Zo is in 2024 het beheerplan buiten bewegen, beleven, spelen en ontmoeten tot stand gekomen, staat het beleids- en beheerplan begraafplaatsen op de planning om in Q1 van 2025 vastgesteld te worden en is een aanzet gemaakt tot het actualiseren van het beheerplan wegen en het opstellen van een beheerplan voor bermen en sloten.
