2.9.3 Wat hebben we ervoor gedaan en wat hebben we ermee bereikt?
1.1 In 2024 zijn we gestart met het organisatiebrede thema menselijke maat, zodat we actief blijven luisteren naar de vraag achter de vraag. Om mee te blijven denken in hoe het wél kan, jagen we het thema niet alleen eenmalig aan, maar blijven we onze collega's in 2025 inspireren. In 2024 zijn de plannen gemaakt waarmee we in januari 2025 starten.
1.2 Inwoners en initiatiefnemers weten de verbinders goed te vinden. In 2024 zijn de verbinders veel op pad geweest en zijn er mooie initiatieven gerealiseerd. Als gemeente hebben we meegedacht met de initiatiefnemers van onder andere de dorpsapps in Luttenberg en Broekland en de verhalenroute bij de Stevenskamp in Heeten.
1.3 In 2024 zijn de voorbereidingen getroffen voor een bijeenkomst met de raad om tot een gezamenlijke taal te komen rondom participatie. In juni 2024 is duidelijk geworden dat de Wet Versterking Participatie op decentraal niveau is aangenomen. Dit betekent dat de gemeente in 2027 een participatieverordening moet hebben. De sessie in de raad vormt een mooi beginpunt om tot de participatieverordening te komen.
1.4 We hebben het Digipanel onder andere ingezet voor: eenvoudig geregeld, windenergie, opvang asielzoekers en het nieuwe gemeentehuis.
2.1 Ook in 2024 zijn we dagelijks bezig om zo begrijpelijk mogelijk te communiceren. Daarnaast hebben we onderzocht hoe we het thema Digitale Toegankelijkheid het beste kunnen borgen in de organisatie. Onder andere zo zorgen we er voor dat onze digitale informatie goed toegankelijk is voor iedereen.
2.2 Om te kunnen bellen met Teams, hebben we in 2024 het nieuwe contactplatform ingericht zodat deze in februari 2025 live kan gaan. Naast de focus op de technische implementatie, zijn ook de servicenormen en werkafspraken meegenomen. Deze komen terug in het vastgestelde dienstverleningsconcept, waarin we een praktische vertaalslag hebben gemaakt van de Ambitie in Dienstverlening. Zo hebben we naast de servicenormen vastgelegd wat onze uitgangspunten zijn rondom dienstverlening, waarmee we het verschil kunnen maken voor onze inwoners en ondernemers. In 2024 hebben we gefocust op het optimaliseren van bestaande kanalen. Daarom zijn er geen nieuwe aanvullende kanalen onderzocht.
Voorbereidende stappen zijn gezet in het opzetten van het Klant Interactie Service Systeem en MijnRaalte-omgeving als onderdeel van het digitaal dienstverleningsplatform PodiumD. Dit dienstverleningsplatform is in Dimpactverband in ontwikkeling. Voor Raalte staan in 2025 de eerste concrete resultaten gepland.
2.3 Naast de reguliere metingen over onze dienstverlening, hebben we in 2024 het onderwerp Eenvoudig Geregeld opgepakt. Dit is de eerste ambitie uit de Strategische Raadsagenda die met behulp van de samenleving en de ambtelijke organisatie is uitgevoerd. In dit onderzoek is gevraagd welke drempels inwoners ervaren bij het afnemen van producten en diensten. Deze resultaten worden begin 2025 teruggekoppeld aan de gemeenteraad en de organisatie. Daarnaast hebben we in 2024 het tweejaarlijkse onderzoek Waar Staat Je Gemeente opgestart.
3.1 Op verschillende momenten in 2024 hebben er debatten met scholieren (van VMBO tot VWO) plaatsgevonden in de raadzaal van het gemeentehuis. Hierbij waren raadsleden, collegeleden en ambtelijk medewerkers betrokken. Voor de totstandkoming van de beleidsregels Windenergie heeft er een enerverend gesprek plaatsgevonden met leerlingen op het Carmel college.
3.2 Bij het schrijven en publiceren van besluiten en bestuurlijke stukken wordt zoveel mogelijk in begrijpelijke taal gecommuniceerd. Jargon wordt uitgelegd en wollig taalgebruik wordt vermeden. Daarnaast hebben raad en college het statuut helder op het netvlies. Dit is in 2024 meerdere keren aangehaald. Juist bij moeilijke gesprekken biedt het statuut houvast en een solide basis om de onderlinge samenwerking te verbeteren en tot goede oplossingen te komen.
3.3 Zie 2.3
