4.1.2.1 Overzicht van baten en lasten in vogelvlucht
Resultaat jaarrekening 2024 ten opzichte van begrotingsresultaat na zomernota | |||
Bedragen in € | - is voordeel | ||
|---|---|---|---|
Omschrijving | V/N | Bedrag | |
Resultaat jaarrekening 2024 | V | -5.260.311 | |
Begrotingsresultaat na zomernota 2024 | V | -761.229 | |
Resultaat jaarrekening ten opzichte van begroting 2024 na zomernota | V | -4.499.082 | |
Opnieuw beschikbaar te stellen middelen in 2025 vanuit de 'rijksmiddelen, incl. algemene uitkering'(zie bijlage G1) | N | 215.000 | |
Opnieuw beschikbaar te stellen middelen in 2025 in verband met 'overlopende posten' van 2024 naar 2025 (zie bijlage G1) | N | 1.550.779 | |
Totaal opnieuw beschikbaar te stellen middelen in 2025 | N | 1.765.779 | |
Netto' resultaat jaarrekening 2024 ten opzichte van begrotingsresultaat na zomernota | V | -2.733.303 | |
Bovenstaand overzicht laat zien dat het resultaat van de jaarrekening € 5,26 miljoen positief bedraagt, dat wil zeggen het verschil tussen baten en lasten. Van dit resultaat wordt voorgesteld € 1,76 miljoen over te hevelen naar 2024 (inclusief € 0,21 miljoen Algemene uitkering), omdat de betreffende activiteiten niet (volledig) zijn afgerond in 2024 of worden doorgeschoven naar 2025. Dit is € 2,73 miljoen positiever dan het begrotingsresultaat dat na de zomernota 2024 werd verwacht.
Overzicht van baten en lasten in vogelvlucht | |||
|---|---|---|---|
Bedragen in € | - is voordeel | ||
Omschrijving | Progr. | Specificatie | Bedrag |
Inkomsten: | |||
Meer inkomsten omgevingsvergunningen | 1 | -980.000 | |
Meer inkomsten leges reisdocumenten | 9 | -70.000 | |
Meer inkomsten OZB | Ovz.dek. | -140.000 | |
Totaal inkomsten | -1.190.000 | ||
Uitgaven: | |||
Minder uitgaven inburgering | 3 | -70.000 | |
Minder uitgaven Voorschoolse voorzieningen | 3 | -70.000 | |
Minder uitgaven gemeentelijke opvang Oekraïners | 3 | -1.570.000 | |
Minder uitgaven algemene sociale voorzieningen en volksgezondheid | 4 | -160.000 | |
Minder uitgaven economische zaken | 6 | -80.000 | |
Minder uitgaven Kultuursubsidies en cultuurnota | 7 | -80.000 | |
Minder uitgaven Raad | 9 | -60.000 | |
Storting voorziening pensioenen wethouders | 9 | 350.000 | |
Resultaat DOWR-percelen | Ovz.dek. | -230.000 | |
Meer inkomsten rente | Ovz.dek. | -110.000 | |
Meer uitgaven afschrijving | Ovz.dek. | 320.000 | |
Stelposten algemene dekkingsmiddelen | Ovz.dek. | -330.000 | |
Incidentele baten en lasten | Ovz.dek. | -440.000 | |
Storting voorziening regeling vervroegde uittreding (RVU) | Ovz.dek. | 730.000 | |
Minder doorbelaste uren buiten exploitatie | Ovz.dek. | 130.000 | |
Restant stelpost onvoorzien | Ovz.dek. | -90.000 | |
Vennootschapsbelasting | Ovz.dek. | 420.000 | |
Diverse verschillen | -203.303 | ||
Totaal uitgaven | -1.543.303 | ||
Saldo | -2.733.303 |
Meer inkomsten omgevingsvergunningen (voordeel € 980.000)
In 2024 is er ten opzichte van de begroting ruim € 977.000 meer bouwleges ontvangen dan begroot. In de afgelopen jaren hebben we hogere legesinkomsten gehad dan geraamd door de aangetrokken economie en de hogere bouwkosten. Ook de werkzaamheden en de werkvoorraad zijn aanzienlijk toegenomen. Er is extra formatie ingehuurd om de werkvoorraad beheersbaar te houden en voor toezicht en maatwerk tijdens de uitvoering (dit loopt door in 2025 en soms zelfs 2026).
Meer inkomsten leges reisdocumenten (voordeel € 70.000)
De oorzaak hiervan is een piek in het aantal aanvragen, doordat in 2014 de geldigheidsduur van reisdocumenten voor volwassenen verlengd is van vijf naar tien jaar. We hebben hier onvoldoende rekening mee gehouden.
Meer inkomsten OZB (voordeel € 140.000)
Per saldo is in 2024 € 142.111 meer ontvangen dan begroot. De totale opbrengst heeft een positieve afwijking van 1,6% ten opzichte van de raming. Belangrijke reden van de meeropbrengst is gelegen in areaaluitbreiding. Daarnaast was ten tijde van het ramen van de tarieven de herwaardering nog niet afgerond. Door veranderingen in onroerend goed, bijvoorbeeld sloop en ontwikkeling bouwgrond, is de waarde aangepast.
Minder uitgaven inburgering (voordeel € 70.000)
De kosten voor maatschappelijke begeleiding en participatieverklaringen van statushouders kunnen we toerekenen aan de rijksbijdrage nieuwe wet inburgering. Hierdoor vloeit € 70.000 van ons regulier budget voor maatschappelijke begeleiding terug naar de algemene middelen.
Minder uitgaven voorschoolse voorzieningen (voordeel € 70.000)
Bij de vaststellingen peuterwerk van kinderdagverblijven is € 39.000 teruggevorderd, doordat het aantal gerealiseerde peuterplekken over 2023 lager zijn vastgesteld. Daarnaast zijn de beschikte subsidies peuterwerk over 2024 lager dan het beschikbare budget.
Minder uitgaven gemeentelijke opvang Oekraïners (voordeel € 1.570.000)
De gemeentelijke kosten voor de opvang van Oekraïners zijn circa € 3,18 mln. lager dan de rijksbijdrage die we hiervoor ontvangen. Om de resterende claims en risico's af te dekken wordt een buffer van € 2 mln. als voldoende beoordeeld. Dit betekent dat de reserve met € 1,57 mln. is afgeroomd ten gunste van de algemene middelen. In de paragraaf Vluchtelingen wordt het resultaat verder toegelicht.
Minder uitgaven algemene sociale voorzieningen en volksgezondheid (voordeel € 60.000)
In 2024 heeft het rijk middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van het uitvoeren van het Gezond en actief leven akkoord (GALA) en integraal Zorgakkoord (IZA). Er zijn kosten voor het versterken van de sociale basis en terugdringen van gezondheidsachterstanden ten laste van de rijksbijdrage GALA en IZA gebracht. Dit is de belangrijkste reden dat we middelen overhouden op de reguliere budgetten algemene sociale voorzieningen en volksgezondheid.
Minder uitgaven economische zaken (voordeel € 80.000)
In 2024 is een bedrag van € 56.000 niet benut. Daarnaast werd het bedrag voor regionaal programma Stationsomgeving van € 27.000 in 2024 nog niet ingezet. Met de samenwerkingspartners is de afspraak gemaakt dat de gemeenten om de beurt de kosten voor rekening nemen.
Minder uitgaven Kultuursubsidies en cultuurnota (voordeel € 80.000)
Er zijn minder waarderingssubsidies (kunstbeoefening door amateurs, WereldWinkels en creatieve broedplaats) en minder eenmalige subsidies voor culturele evenementen en erfgoed aangevraagd.
Minder uitgaven raad (voordeel € 60.000)
Bij de begroting 2024 is er incidenteel budget beschikbaar gesteld voor bijeenkomsten op locatie/ de raad op pad, kindergemeenteraad, de strategische raadsagenda, representatie raad, trainingen, informatiemanagement, raadscommunicatie en de procedure voor burgemeestersbenoeming. Deze activiteiten hebben minder gekost dan verwacht en hierdoor is er budget overgebleven.
Storting voorziening pensioenen wethouders (nadeel € 350.000)
Jaarlijks berekenen we de hoogte van de pensioenvoorziening. Deze wijzigingen bestaan niet alleen uit een andere rekenrente en een veranderde levensverwachting.
Ook is in de voorziening een bedrag opgenomen voor pensioenverplichtingen van de (ex) wethouder. Wanneer deze wethouder overlijdt of zijn pensioen wil overdragen aan een pensioenfonds, dan moet ook het partnerpensioen in geld worden uitgedrukt. De overschrijding wordt door het grootste deel veroorzaakt door het in geld uitdrukken van het partnerpensioen.
Resultaat DOWR-percelen (voordeel € 230.000)
Over 2024 is een positief resultaat behaald van € 230.000. Dit bedrag bestaat voor het grootste deel uit: bijna € 70.000 voor de DOWR-ICT en ruim € 145.000 voor DOWR-FZ. In de paragraaf Bedrijfsvoering, onderdeel DOWR wordt het resultaat verder toegelicht. Omdat het plafond van de egalisatie reserve DOWR (€ 0,50 miljoen) is bereikt komen bovengenoemde bedragen ten gunste van het rekeningsaldo.
Meer inkomsten rente (voordeel € 110.000)
Voor 2024 werd een voorcalculatorische renteomslagpercentage vastgesteld van 2,3%. Als gevolg van de nog niet gerealiseerde investeringen, de opbrengsten uit de grondexploitatie en de rentevergoeding bij de rijksschatkist voor de overliquiditeit, is er minder geld uitgegeven aan financieringslasten. Dit heeft aanleiding gegeven om het renteomslagpercentage bij de jaarrekening 2024 naar beneden bij te stellen tot 0,7% waardoor minder rente is doorbelast aan producten dan begroot.
Het renteresultaat levert een voordeel op van ruim € 1 miljoen. Een substantieel deel hiervan komt ten gunste van het product riolering en de grondexploitatie. In de zomernota is reeds een voorschot op dit rentevoordeel van € 400.000 genomen. Bij de jaarrekening 2024 resteert een voordeel van € 110.000.
Meer uitgaven afschrijvingen (nadeel € 320.000)
Door de daling van het renteomslagpercentage tot 0,7% neemt de afschrijvingscomponent bij de gebouwen toe doordat ze op annuïteit basis worden afgeschreven. En omdat investeringen hoger uitvallen dan verwacht veroorzaakt dit samen een nadeel van € 320.000.
Stelpost algemene dekkingsmiddelen (voordeel € 330.000)
De stelpost kapitaallasten van € 140.000 voor vervangingsinvesteringen in de openbare ruimte is niet ingezet. Daarnaast is van de stelpost loon-en prijsstijging € 190.000 niet ingezet. Dit levert een voordeel op van € 330.000. De stelpost is in 2025 aangewend ter dekking van de taakstelling 'nieuw voor oud'.
Incidentele baten en lasten (voordeel € 440.000)
Dit betreft grondverkopen aan Tennet en ten behoeve van Jumbo Raalte Noord die niet tot de grondexploitatie behoren.
Storting voorziening regeling vervroegde uittreding (RVU) (nadeel € 730.000)
De voorziening RVU wordt in 2024 gevormd door richtlijnen vanuit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Het betreft een voorziening voor toekomstige uitkeringen in de regeling vervroegde uittreding.
Minder doorbelaste uren buiten exploitatie (nadeel € 130.000 )
Doordat minder interne uren doorbelast konden worden naar grondexploitatie en investeringsprojecten is er een nadeel ontstaan.
Restant stelpost onvoorzien (voordeel € 90.000)
Bij de begroting wordt jaarlijks een bedrag onvoorzien opgenomen. In 2024 is het budget onvoorzien, zowel structureel als incidenteel niet aangesproken. Per saldo resteert hierop een voordeel van € 90.000. Vanaf 2025 is de stelpost onvoorzien verlaagd naar € 50.000 in verband met de invulling van de taakstelling 'nieuw voor oud'.
Vennootschapsbelasting (nadeel € 416.000)
Bij het afsluiten van de jaarrekening was het nog niet mogelijk de vennootschapsbelasting te berekenen. Derhalve is een schatting gemaakt op basis van het resultaat van het grondbedrijf (€ 1,3 miljoen) en het geldende tarief.
Recapitulatiestaat | ||||
Bedragen in € | ||||
Prog | Omschrijving programma | Begroting 2024 na wijziging | Realisatie 2024 | Verschil |
|---|---|---|---|---|
1 | Ruimt. ontwikkeling, woon-& werkomgeving | 5.827.066 | 3.130.170 | 2.696.896 |
2 | Integraal beheer openbare ruimte | 12.684.954 | 11.547.097 | 1.137.857 |
3 | Onderwijs, werk en inkomen | 12.486.058 | 8.620.719 | 3.865.339 |
4 | Maatschappelijke onderst. en jeugdhulp | 29.277.255 | 27.981.417 | 1.295.838 |
5 | Duurzaamh., klimaatadap. en energietrans | 41.879 | -242.562 | 284.441 |
6 | Economie | 1.415.200 | 1.003.462 | 411.738 |
7 | Sport, cult. & maatschappelijk vastgoed | 7.473.604 | 7.088.560 | 385.044 |
8 | Openbare orde en veiligheid | 3.627.862 | 3.445.649 | 182.213 |
9 | Bestuur en dienstverlening | 3.253.424 | 3.326.883 | -73.459 |
Algemene dekkingsmiddelen | -66.532.149 | -71.937.002 | 5.404.853 | |
Mutaties in reserves | -9.443.461 | -2.039.568 | -7.403.893 | |
Saldo begroting en jaarrekening | 111.693 | -8.075.176 | 8.186.869 | |
Begrotings-/rekeningsresultaat 2024 | -111.693 | 8.075.175 | 8.186.868 | |
Totaal (afrondingsverschil) | -1 | 1 | ||
