Programma's

Programma 8: Openbare orde en veiligheid

2.8.3 Wat hebben we ervoor gedaan en wat hebben we ermee bereikt?

1.1 Het college heeft op basis van de Integrale Veiligheidsstrategie, een Uitvoeringsplan 2023-2024 vastgesteld. De uitvoering is volgens planning verlopen, wat betekent dat de actiepunten grotendeels zijn opgepakt. Op een aantal punten komen we hieronder terug.

1.2 Er is een communicatiestrategie ondermijning opgesteld, gericht op het vergroten van de bewustwording van signalen van ondermijning voor vier doelgroepen (jeugd, buitengebied, ondernemers en gemeentebreed). De uitvoering hiervan start later dan gepland omdat de planontwikkeling uitliep. De bewustwordingssessies worden meegenomen in het verlengde van de uitvoering van de strategie.

1.3 De reguliere samenwerking met politie is goed, zowel beleidsmatig als op uitvoeringsniveau. We onderhouden korte lijnen met de wijkagenten om een actueel zicht te houden op het lokale veiligheidsbeeld. We ontvangen periodiek cijfers en ontwikkelingen die de (vroegtijdige) aanpak van casuïstiek op het gebied van openbare orde, ondermijning ed. mogelijk maakt. Afgelopen jaar is onder andere bestuurlijk opgetreden tegen de aanwezigheid van drugs en de handel hierin vanuit een woning (woningsluiting) en het voor handen hebben van inbrekerswerktuig (1x). Een mooie mijlpaal hierbij is, dat sinds november 2024, de gewenste ANPR-camera actief is op de N35 bij Heino.

1.4 Via het Regionale Jaarplan Integrale Veiligheid zijn afspraken gemaakt tussen gemeenten, politie en het openbaar ministerie over een gezamenlijke aanpak van onder andere de thema's: zorg & veiligheid, ondermijnende criminaliteit en digitale veiligheid.

1.5 De samenwerking binnen het Keurmerk Veilig Ondernemen is volgens plan voortgezet. De jaarlijkse schouw van het bedrijventerrein en winkelgebied in Raalte is uitgevoerd.

1.6 Het project Buurtbemiddeling is volgens plan voortgezet. Er zijn 28 zaken behandeld, waarvan 70% met een positief eindresultaat is afgerond. Hiermee is de doelstelling (76%) niet gehaald. Er is hier vooralsnog geen bijzondere oorzaak voor bekend. In de periodieke overleggen van de stuurgroep wordt hierop gemonitord.

2.1 Binnen de opgave dorpen en wijken is er aandacht voor het thema veiligheid. Dit is vooral gericht op het versterken van de sociale en fysieke basis, waarbij de verwachting is dat dit bijdraagt aan een positief effect op bijvoorbeeld het veiligheidsgevoel van inwoners.

2.2 In samenwerking met de gemeente Deventer en Raalte is de  keuze gemaakt voor de invoering van een casusregistratiesysteem genaamd PGA-x. De voorbereidingen voor het in gebruik nemen zijn inmiddels vergevorderd. We borgen hiermee een betere samenwerking, regievoering en registratie bij  (complexe) zorg- en veiligheidscasuïstiek, maar ook ondermijning.

2.3 De procesbeschrijvingen zijn opgesteld en in de afrondende fase.

2.4 De beleidsregels zijn in concept gereed. De laatste afstemmingsoverleggen over het proces worden gevoerd, waarna de burgemeester bevoegd is de beleidsregels vast te stellen.

3.1 Het lokaal ondermijningsoverleg heeft structureel plaatsgevonden. Verschillende signalen zijn besproken. In sommige gevallen kon vroegtijdig gestuurd worden op maatregelen om ondermijnende activiteiten te voorkomen of te stoppen. Vanuit het lokaal ondermijningsoverleg ligt een lijn naar het Integraal Ondermijningscentrum IJsselland voor multidisciplinaire afstemming met onder andere partners zoals de Belastingdienst.

3.2 Er is een integrale controle uitgevoerd rondom bedrijfsverzamelgebouwen op het industrieterrein van Raalte. Dit heeft geen bijzonderheden opgeleverd.

3.3 De aanleiding om dit beeld op te stellen kwam vanuit jeugdoverlast. De specifieke overlast verdween, daarom is er voor nu geen prioriteit gegeven aan het opstellen van een beeld. We hebben periodiek overleg met onder andere politie, jongerenwerk,  onderwijs en de zorgketen en monitoren op die manier waar behoefte ligt voor verdieping en aanpak.

3.4 Er zijn twee werkgroepoverleggen geweest, die met name in het teken stonden van het samenbrengen van cijfers en ontwikkelingen en afstemming over de wijze van samenwerken. Binnen de werkgroep bleek de behoefte te bestaan om de beschikbare tijd en ruimte vooral in te zetten voor het uitvoeren van concrete acties en activiteiten en minder voor periodiek afstemmingsoverleg. We betrekken de werkgroep daarom bij de communicatiestrategie ondermijning, waarin het buitengebied als doelgroep is opgenomen.

3.5 De actualisatie van het Damoclesbeleid is voorbereid, De burgemeester is bevoegd het beleid vast te stellen. Actualisatie van het Bibobbeleid kan in gang worden gezet nu er capaciteit beschikbaar is voor de uitvoering ervan. We monitoren wijzigingen of nieuwe artikelen die we kunnen opnemen in de APV die ons helpen om ondermijning in de gemeente tegen te gaan.

4.1 We hebben mee gedaan aan de Themaweek digitale criminaliteit. Dit jaar in de vorm van het verspreiden van (online) voorlichtingsmateriaal. Qua voorlichting hebben we een beeld van de doelgroepen die slachtoffer worden en daarnaast springen we met name in op de actualiteit.

4.2 In 2024 is het DOWR cyber-crisisplan vastgesteld. Deze is aan het eind van het jaar ook beoefend door middel van een table-top oefening. Hieraan namen deel: de DOWR ICT organisatie, de gemeentesecretarissen en adviseurs crisisbeheersing van de drie gemeenten.
De oefening voor het Regionaal Beleidsteam kon niet door gaan , maar wordt opnieuw gepland.

5.1 De boa’s zijn conform het VTH (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving) uitvoeringsbeleid, primair risicogestuurd ingezet. Met daarbij bijzondere aandacht voor de winkelgebieden en bedrijventerreinen.  Daarnaast hebben zij meldingen vanuit de samenleving opgepakt.

6.1 De trainingen en oefeningen voor functionarissen in de crisisorganisatie zijn volgens planning uitgevoerd.

6.2 Bestuurlijk wordt via de begrotingscyclus van de Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ) gestuurd op de uitwerking van de beleidsagenda. De uitvoering is volgens plan verlopen. Een uitgebreide verantwoording volgt via de paragraaf verbonden partijen.

Deze pagina is gebouwd op 10/27/2025 13:48:33 met de export van 10/27/2025 13:35:40