Bijlagen

J. Verbonden partijen

Verbonden partijen

1. Gemeenschappelijke regelingen

Verbonden partij

Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland Zwolle

Programma

4. Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp

Bestuurlijk belang

Het gaat om een collegeregeling en betreft een bedrijfsvoering organisatie. Het RSJ voert de taken inkoop, contractmanagement, monitoring en regionale agenda uit. Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. Het bestuur besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen.

Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage aan apparaatskosten voor 2024 is € 122.101.

Financiële informatie

Rek. 2023

Rek. 2024

Begr. 2025

verbonden partij

Eigen vermogen

0

0

0

Vreemd vermogen

717.000

518.000

0

Fin. resultaat

0

0

0

Ontwikkelingen

Het RSJ heeft de opdracht gekregen om het proces rondom de hervormingsagenda jeugd te coördineren. In 2024 is hiermee een start mee gemaakt en In 2025 wordt met de 11 gemeenten en zorgaanbieders en zorgaanbieders een vervolg aan gegeven.

Risico's verbonden partij

Het totaal aan apparaatskosten voor de uitvoeringsorganisatie en programmamanagement is begroot op €2.162.381. Hierin is een extra incidentele bijdrage van €265.500 opgenomen om te voldoen aan verplichtingen aan derden, met inbegrip van eisen die voortvloeien uit de vigerende wet- en regelgeving.

Risico's gemeente

Het gemeentelijk risico wordt ingeschat op 10% van de gemeentelijke bijdrage (€ 122.101), met een lage waarschijnlijkheid van 25% is afgerond € 3.052

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie.

Verbonden partij

GGD IJsselland Zwolle

Programma

4. Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. Iedere gemeente heeft één stem.

Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage voor 2024  aan de GGD is€ 1.592.000 In 2023 was dit € 1.498.000.

Financiële informatie

Rek. 2023

Rek. 2024

Begr. 2025

verbonden partij

Eigen vermogen

3.191.000

4.110.000

2.495.000

Vreemd vermogen

4.290.000

4.020.000

3.742.000

Fin. resultaat

V

1.146.000

V

975.000

0

Ontwikkelingen

Het Algemeen Bestuur van de GGD heeft ingestemd met een verhoging van de inwonersbijdrage vanaf 2025. De hogere bijdrage is nodig om de publieke gezondheid te versterken en samen te werken aan weerbare en gezonde inwoners en op langere termijn voorbereid te zijn op crisissen.  De stijging is volledig toe te schrijven aan de (autonome) ontwikkeling in de loon- en prijsindex.

Risico's verbonden partij

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit opgenomen in de begroting 2025 is als voldoende beoordeeld. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen.

Risico's gemeente

Het gemeentelijke risico wordt ingeschat op € 39.800 (10% van de gemeentelijke bijdrage van € 1.592.000, met een lage waarschijnlijk van 25%). Het risico is laag ingeschat, omdat de GGD een actief financieel risicobeleid voert en het weerstandsvermogen voldoende is.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar) stukken is geborgd in de organisatie.

Verbonden partij

Veiligheidsregio IJsselland Zwolle

Programma

8. Openbare orde en veiligheid

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur (AB) bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Elk lid van het AB heeft één stem.

Financieel belang

Jaarlijkse bijdrage voor Raalte is, volgens de vastgestelde financiële verdeelsleutel van 50% historische kosten/50% gemeentefonds. In 2025 begroot op € 2.953.703.(Begroot 2024 € 2.709.953, indexering € 168.311, bijdrage bevolkingszorg € 12.820, extra bijdrage doorontwikkeling brandweer € 62.619).).

Financiële informatie

Rek. 2023

Rek. 2024

Begr. 2025

verbonden partij

Eigen vermogen

5.416.956

5.403.127

5.702.000

Vreemd vermogen

39.700.405

37.475.033

40.199.000

Fin. resultaat

V

651.904

V

632.927

0

Ontwikkelingen

•   Vanwege de gewijzigde wet gemeenschappelijke regelingen is de gemeenschappelijke regeling VRIJ geactualiseerd en na raadplegen van de raden, vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio.
•   Om de brandweer toekomstbestendig te maken werd een hogere bijdrage van gemeenten gevraagd (935.000 euro). Na raadplegen van de raden is dit door het Algemeen Bestuur akkoord bevonden. Voor Raalte betekent dit een stijging van de bijdrage per 2025 van € 62.619 (exclusief prijs- en loonindexatie).
•   Er is een zienswijze ingediend op de begroting waarin aandacht wordt gevraagd voor de financiële positie van gemeenten en dat mogelijk scherpere keuzes gemaakt moeten worden komende jaren.
•   Het kabinet heeft, vanwege groeiende spanningen in de wereld, een programma gelanceerd om de weerbaarheid van de samenleving te verhogen. Bij de uitvoering hiervan speelt de Veiligheidsregio een belangrijke rol in onder andere de regionale afstemming.

Risico's verbonden partij

Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico's van de organisatie in kaart te brengen. De risico's met de meeste invloed op de weerstandscapaciteit zijn: Taakdifferentiatie, Wijzigingen in beleid of financiering van Rijksoverheid, Cyberveiligheid/digitalisering. Op basis van alle risico's moet het weerstandsvermogen € 1,49 mln. bedragen. Het weerstandsvermogen bedraagt € 1 mln.

Risico's gemeente

Gelet op de beschreven risico's binnen de Veiligheidsregio handhaven we het risico op 10% van de structurele bijdrage van € 2.953.703. Dat is een bedrag van € 295.370. We handhaven het percentage van waarschijnlijkheid van 50%. Dit resulteert in een risico van € 147.685.

Beheersmaatregelen gemeente

We vinden een goede verstandhouding en nauwe contacten tussen veiligheidsregio en gemeente van groot belang. Daarom is er contact op verschillende niveaus via ambtelijk (financieel/inhoudelijk) overleg en bestuurlijk overleg. Beiden onderschrijven het belang van versterking van de lokale verbinding. We hebben de beoordeling van de jaarstukken daarmee geborgd in onze organisatie.

Verbonden partij

Omgevingsdienst IJsselland Zwolle (Provincie Overijssel en elf Overijsselse gemeenten binnen IJsselland)

Programma

1. Ruimtelijke ontwikkeling, woon- en werkomgeving

Bestuurlijk belang

De Omgevingsdienst IJsselland is een Gemeenschappelijke regeling opgericht per 1-1-2018. Het Algemeen Bestuur bestaat uit vertegenwoordigers van de in de GR deelnemende partners. Het college is bevoegd gezag en de wethouder vergunningverlening heeft namens het college van Raalte zitting in het Algemeen bestuur.

Financieel belang

De bijdrage van de gemeente Raalte bedraagt over 2023, op basis van inputfinanciering, € 1.249.157.

Financiële informatie

Rek. 2023

Rek. 2024

Begr. 2025

verbonden partij

Eigen vermogen

115.008

0

316.000

Vreemd vermogen

3.322.729

0

3.600.000

Fin. resultaat

-312.910

0

0

Ontwikkelingen

Door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) is een programma gestart dat moet leiden tot Omgevingsdiensten die meer dan nu het geval is zijn toegerust op hun taak. Op dit moment voldoen 26 van de 28 omgevingsdiensten in Nederland niet aan de landelijke pijlers/eisen. Zo ook de Omgevingsdienst IJsselland (OD) waarin Raalte participeert.

Op 19 december is door het Algemeen Bestuur van de OD IJsselland besloten om actief te werken aan de realisatie van een voor zijn taak toegeruste OD.

De gemaakte afspraken hebben vanaf 2026 aanzienlijke financiële gevolgen voor de deelnemende partners.

Risico's verbonden partij

Het weerstandsvermogen is op het gewenst niveau (€ 316.000). De Omgevingsdienst heeft geen budget 'onvoorzien' opgenomen. Dit betekent dat er bij tegenvallers of onvoorziene kosten in overleg met het Dagelijks Bestuur direct aanspraak gemaakt moet worden op de algemene reserve.

Risico's gemeente

De grondslag van de financiering van de OD is structureel gewijzigd. De OD  heeft zijn weerstandsvermogen op het gewenste niveau. Het risico op basis van het financieel belang van de gemeente in de OD IJsselland is beperkt. Wij zijn van mening dat het risico kan worden vastgesteld op 10% met een gemiddelde waarschijnlijkheid van 25% dat het risico zich voordoet. Omgerekend maakt dit een reservering noodzakelijk van € 1.477.096 x 10% x 25% = € 36.927.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie en er is overleg met de wethouder. De aangekondigde begrotingswijziging zal zowel ambtelijk als bestuurlijk worden voorbesproken. Voorafgaand aan de besluitvorming in het AB van de OD IJsselland zal de gemeenteraad hierover worden gehoord en bestaat de mogelijkheid om hierover zienswijzen in te brengen.

2. Verenigingen, stichtingen en overige

Verbonden partij

Vereniging Dimpact Enschede

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Bestuurlijk belang

Stemrecht op basis van het lidmaatschap, gebaseerd op het aantal inwoners in de gemeente. Jaarlijks is er een algemene ledenvergadering.

Financieel belang

De gemeente betaalt aan Dimpact een tarief voor elk product dat zij afneemt. Daar zit de verenigingsbijdrage in verdisconteerd. In 2024 was dit in totaal € 311.494. Voor 2025 komt dit bedrag in totaal neer op € 339.158.

Financiële informatie

Rek. 2023

Rek. 2024

Begr. 2025

verbonden partij

Eigen vermogen

2.991.463

788.463

788.463

Vreemd vermogen

4.586.524

0

0

Fin. resultaat

V

244.151

V

-1.053

V

155.704

Ontwikkelingen

De belangrijkste ontwikkeling voor Dimpact is de ontwikkeling en implementatie van dienstverleningsplatform Podium D. Onderdeel hiervan is een nieuw zaaksysteem ter vervanging van de huidige (e-Suite). Met Podium D zijn in 2023 en 2024 goede stappen gezet. Dit wordt gecontinueerd in 2025.

Risico's verbonden partij

Bij de afweging wel of geen lid te worden van deze vereniging zijn verschillende risico's onderkend, zoals discontinuïteit en onvoldoende kwaliteit, maar daar staan het samenbrengen en gebruikmaken van de gezamenlijke kennis en kunde van de ruim 40 lidgemeenten tegenover.

Risico's gemeente

Mogelijk risico schatten we in op 10% van de bijdrage aan Dimpact (€ 311.494) hetgeen neerkomt op € 31.149. We gaan uit van een waarschijnlijkheid van 25%. Dit resulteert in een risico van € 7.787.

Beheersmaatregelen gemeente

Deelname aan overleggen met andere Dimpact-leden op strategisch, tactisch en operationeel niveau en volgens de verbinding met de gemeente Raalte en DOWR-I.

Verbonden partij

Stichting werk Raalte

Programma

3. Onderwijs, werk en inkomen

Bestuurlijk belang

Het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening en nieuw beschut, dat onderdeel uitmaakt van de Participatiewet.
Het bestuur bestaat uit de portefeuillehouder sociaal domein en de portefeuillehouder Financiën.

Financieel belang

Er is in 2024 een exploitatiebijdrage van € 4.338.590 verstrekt aan Stichting Werk Raalte.

Financiële informatie

Rek. 2023

Rek. 2024

Begr. 2025

verbonden partij

Eigen vermogen

300.000

300.000

300.000

Vreemd vermogen

670.410

624.128

0

Fin. resultaat

V

90.008

V

27.711

N

77.070

Ontwikkelingen

In het Uitvoeringsplan Werk is opgenomen dat we de taakstelling Beschut Werk loslaten. Iedereen met een indicatie, krijgt in principe een dienstverband aangeboden. Hierdoor is er meer instroom Nieuw Beschut.
De taakstelling vanuit het Rijk voor 2024 betrof 14 plaatsen, gebaseerd op 31 uren per week. Over het kalenderjaar 2024 hebben wij 6 plaatsen (187 uren) meer gerealiseerd.

Ook werken er steeds meer inwoners op een taalstage of werkervaringsplaats bij De Productie. Omdat dit vaak plaatsingen zijn van geringe omvang in uren, wordt daarmee nog niet de uitstroom uit de WSW gecompenseerd.

Risico's verbonden partij

De komende jaren is er een natuurlijk uitstroom van medewerkers die vallen onder de wet sociale werkvoorziening. In 2015 is deze wet op slot gezet en is er geen instroom meer mogelijk.
De Participatiewet komt hiervoor in de plaats waarin het de bedoeling is dat zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep komen te werken bij reguliere bedrijven. Een deel wordt ingezet bij de Stichting Werk Raalte.  
De krimp van de WSW wordt deels opgevangen door de instroom van medewerkers uit de Participatiewet, echter is er sprake van een terugloop van aantallen.

Risico's gemeente

Het gemeentelijke risico wordt ingeschat op € 108.465 (10% van de gemeentelijke bijdrage van € 4.338.590, met een lage waarschijnlijk van 25%). Het risico wordt laag ingeschat vanwege het exploitatieresultaat 2024. Daarnaast wordt het resultaat toegevoegd danwel onttrokken aan de reserve sociaal domein.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar) stukken is geborgd in de organisatie. Daarnaast is er een reserve Sociaal domein gevormd om negatieve exploitatieresultaten op te kunnen vangen.

3. Coöperaties of vennootschappen

Verbonden partij

Rova NV Zwolle

Programma

5. Duurzaamheid, energie- en warmtetransitie

Bestuurlijk belang

De gemeente Raalte is aandeelhouder met een belang van 6,3%.

Financieel belang

Raalte bezit 534 aandelen A tegen nominaal € 113,45. Totaal is € 53.886 op de balans vermeld. Daarover ontvangen we jaarlijks dividend. Het begrote bedrag aan dividend is jaarlijks € 187.000.

Financiële informatie

Rek. 2022

Rek. 2023

Begr. 2024

verbonden partij

Eigen vermogen

37.619.999

39.347.000

41.597.000

Vreemd vermogen

47.227.000

48.938.000

62.742.000

Fin. resultaat

V

4.369.000

V

5.384.000

V

3.655.000

Ontwikkelingen

Risico's verbonden partij

Rova loopt financiële risico's, ondernemersrisico's en juridische risico's. Voor de beheersing van de risico's treft Rova verschillende maatregelen: monitoring van de budgetten, periodieke plannen opstellen, controles uitvoeren, waar mogelijk een verzekering afsluiten, een voorziening treffen en pas in het laatste stadium aanpassing van de tarieven.

Risico's gemeente

Jaarlijkse renteopbrengst achtergestelde lening € 74.603. We schatten de kans laag in dat Rova de geldlening gaat aflossen. Er zijn daar geen signalen voor. De kapitaallasten van de lening bedragen € 20.516. De renteopbrengst minus de kapitaallasten is € 54.087.. Een lage risicokans hierbij van 25% is dan € 13.522.
Dienstverleningsovereenkomst (DVO): we schatten de kans dat de overeenkomst stijgt met meer dan gemiddeld laag in. 10% van de overeenkomst (€ 2.674.983 exclusief btw) met een kans van 25% is afgerond € 66.875. Aangezien de dienstverleningsovereenkomst in de afvalstoffenheffing verwerkt wordt, is het voor de gemeente geen direct risico.  
We hebben geregeld ambtelijk en bestuurlijk overleg. We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken en kwartaaloverzichten belegd in de organisatie. We hebben oog voor de lastendruk van de burger.
We benoemen hier als risico 10% daling van de dividendopbrengst, is € 18.700. Gezien voorgaande jaren hanteren we een lage waarschijnlijkheid van 25%, het risico komt daarmee op € 4.675 structureel.

Beheersmaatregelen gemeente

Jaarlijks is er bestuurlijk overleg. Daarnaast is er ook tweemaal per jaar aandeelhoudersoverleg en ambtelijk overleg over de ontwikkelingen.

Verbonden partij

Vitens NV Zwolle

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

De gemeente Raalte is aandeelhouder met een belang van 0,72%. Via het aandeelhouderschap hebben we stemrecht. De wethouder financiën vertegenwoordigt Raalte in de aandeelhoudersvergadering.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 41.696 stuks. Dit betreft een balanswaarde van € 10.210. Normaal gaan we uit van een jaarlijkse dividendopbrengst van € 100.000, maar er waren al signalen dat Vitens geen/minder dividend zou uitkeren. Over de afgelopen jaren is geen dividend uitgekeerd (zie ontwikkelingen hieronder). In de meerjarenraming (tot en met 2027) gaan we er van uit dat we jaarlijks geen dividenduitkering van Vitens ontvangen.

Financiële informatie

Rek. 2023

Rek. 2024

Begr. 2025

verbonden partij

Eigen vermogen

677.700.000

713.600.000

0

Vreemd vermogen

1.559.700.000

1.684.800.000

0

Fin. resultaat

V

61.000.000

V

72.900.000

0

Ontwikkelingen

Belangrijkste ambitie van Vitens voor de komende jaren is het voorzien van haar klanten in betrouwbaar drinkwater en het continueren van een financieel gezond bedrijf op lange termijn. Om dit te realiseren staat Vitens voor een grote investeringsopgave (investeringsbehoefte stijgt van € 245 mln. in 2023 naar € 425 mln. in 2027). Door de lage WACC wordt de investeringsruimte op basis van het eigen vermogen beperkt (wordt komende jaren beter is de verwachting). Andere knelpunten in het realiseren van de investeringen ligt op het terrein van de vergunningsverlening (PFAS) en het kunnen beschikken over de benodigde uitvoeringscapaciteit en materialen.
Het resultaat van Vitens bedroeg in 2023 61 mln. Dit was in 2022 nog € 34 mln. Deze hogere winst is ook nodig om de komende jaren de noodzakelijke investeringen te kunnen blijven doen.
Doordat de investeringen hoofdzakelijk met vreemd vermogen gefinancierd moeten worden, duikt de solvabiliteit vanaf 2025 onder de 30%.
De tarieven voor drinkwater zullen de komende jaren fors stijgen. Dit om de (toekomstige) investeringen te kunnen blijven financieren. Voor 2024 is een tariefsverhoging van maar liefst 22% voor particulieren en zakelijke klanten doorgevoerd%.
Belangrijkste ambitie van Vitens voor de komende jaren is het voorzien van haar klanten in betrouwbaar drinkwater en het continueren van een financieel gezond bedrijf op lange termijn. Om dit te realiseren staat Vitens voor een grote investeringsopgave (investeringsbehoefte stijgt van € 245 mln. in 2023 naar € 425 mln. in 2027). Door de lage WACC wordt de investeringsruimte op basis van het eigen vermogen beperkt (wordt komende jaren beter is de verwachting). Andere knelpunten in het realiseren van de investeringen ligt op het terrein van de vergunningsverlening (PFAS) en het kunnen beschikken over de benodigde uitvoeringscapaciteit en materialen.

Doordat de investeringen hoofdzakelijk met vreemd vermogen gefinancierd moeten worden, duikt de solvabiliteit vanaf 2025 onder de 30%.
De tarieven voor drinkwater zullen de komende jaren fors stijgen. Dit om de (toekomstige) investeringen te kunnen blijven financieren.

Risico's verbonden partij

In het jaarverslag 2023 heeft Vitens meerdere 'bedrijfsrisico's' geïdentificeerd en beschreven, namelijk: Maakbaarheid van de infrastructuur, Cybersecurity, drukte in de ondergrond, aantrekkelijk werkgeverschap en klimaatimpact. Op al deze bedrijfsrisico's heeft Vitens beheersingsmaatregelen genomen, welke geborgd zijn in de organisatie.

Risico's gemeente

Door de ontwikkelingen binnen Vitens wordt het risicoprofiel anders. We gingen jaarlijks uit van een dividendopbrengst van ongeveer € 77.000 in de afgelopen jaren, maar over 2020 tot en met 2023 is geen dividend ontvangen en ook voor de komende jaren is door bovenstaande ontwikkelingen de dividendverwachting bijgesteld naar € 0. Aangezien het risicobedrag altijd gerelateerd is aan de dividendopbrengsten is voor de begroting 2025 geen risicobedrag opgenomen.

Beheersmaatregelen gemeente

We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken geborgd in de organisatie, wat zich uit door advisering aan de wethouder.

Verbonden partij

Wadinko NV Zwolle

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder met een belang van 3,77%. De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Wadinko via het stemrecht in de AVA.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 90 stuks tegen € 100 nominaal per stuk (balanswaarde dus € 9.000). Nadat er door corona over de jaren 2020 en 2021 geen dividend is uitgekeerd is er in 2023 (over 2022) weer dividend aan de aandeelhouders verstrekt. Aangezien Wadinko een hoog netto resultaat over 2022 behaald wordt in 2023 interim dividend uitgekeerd. Tezamen met het reguliere dividend is er over 2022 in 2023 een totaal dividend aan Raalte overgemaakt van € 96.065. In 2024 wordt er over boekjaar 2023 een dividend uitgekeerd richting gemeente van ruim € 56.000.

Financiële informatie

Rek. 2023

Rek. 2024

Begr. 2025

verbonden partij

Eigen vermogen

83.000.000

0

0

Vreemd vermogen

8.700.000

0

0

Fin. resultaat

V

1.855.000

0

0

Ontwikkelingen

Voor de meeste participaties van Wadinko was het geen gemakkelijk jaar. De omzet in de portefeuille steeg weliswaar licht (2,5%), maar deze stijging was sterk inflatoir gedreven. Het resultaat in 2023 (€ 1,86 mln) bleef namelijk ruim achter bij 2022 (€ 12,9 mln). Met name de sterk gestegen personeelskosten als gevolg van prijscompensatie vormden een belangrijke reden voor druk op het resultaat.

Risico's verbonden partij

Bij het beschikbaar stellen van risicokapitaal behoort het bewust aangaan van ondernemingsrisico’s. Dit is ook nauw verbonden met de opdracht, doelstellingen en activiteiten van Wadinko. Bij de participaties van Wadinko zijn de directies van de participaties primair verantwoordelijk voor een adequate beheersing van risico’s op strategisch, operationeel en financieel gebied. Wadinko houdt daar toezicht op, onder andere middels periodieke rapportages van de participaties.

Risico's gemeente

Wadinko is een winstgevend bedrijf en kent in de basis een gezonde financiële positie. Het neemt bewust ondernemersrisico's door het beschikbaar stellen van risicokapitaal, maar dit risicokapitaal is inmiddels over zoveel verschillende bedrijven verspreid dat het concentratierisico voor een groot deel ondervangen is. Hoewel het resultaat in 2023 achterbleef bij 2022 geven de onderliggende waarden vooralsnog aan dat Wadinko een financieel stabiele organisatie is. Qua risico wordt normaal gesproken altijd uitgegaan van een percentage van de (begrote) dividenduitkering. Hoewel er in 2021 en 2022 in verband met de coronacrisis geen dividend is uitgekeerd, is dit vanaf 2023 wel weer het geval. Over 2023 is een dividend uitgekeerd van ruim € 56.000. Als risico geldt 10% daling van de ‘normale’ dividendopbrengst (€ 45.000), zijnde € 4.500. De waarschijnlijkheid blijft laag, namelijk 25%. Dit in verband met de goede financiële positie van Wadinko. Daarmee komt het risico op € 1.125. Dit is een structureel risico.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie.

Verbonden partij

Sportbedrijf Raalte

Programma

7. Sport, cultuur en maatschappelijk vastgoed

Bestuurlijk belang

De gemeente is aandeelhouder met een belang van 100%.

Financieel belang

Het Sportbedrijf ontvangt een jaarlijkse bijdrage van de gemeente voor de exploitatie van de sportaccommodaties. Voor 2024 was dit circa € 1,80 miljoen. Dit is inclusief de huurprijsvergoeding (€ 530.000) die gelijk is aan de huursom en de Rijksbijdrage Buurtsportcoaches (SPUK GALA) en exclusief SPUK Sport.

Financiële informatie

Rek. 2023

Rek. 2024

Begr. 2025

verbonden partij

Eigen vermogen

360.000

484.000

0

Vreemd vermogen

1.988.000

1.617.000

0

Fin. resultaat

N

-57.000

V

124.000

V

130.000

Ontwikkelingen

Voor 2024 is er een positief resultaat van € 124.000 gerealiseerd. Het positieve resultaat wordt onder andere veroorzaakt door een toenemende omzet en activiteiten SBR en compensatie van de gemeente Raalte van het exploitatieverlies 2023 van € 57.000. Daarnaast is een belangrijke factor dat de problemen met het energieverbruik zijn opgelost en de compensatie vanuit de gemeente van het 'indexatiegat'. Hiermee is het financiële resultaat beter dan voorgaande jaren waarin het Sportbedrijf Raalte (SBR) moeite had om een sluitend financieel resultaat te realiseren.  

Voor 2025 is het de verwachting dat de positieve lijn wordt voortgezet. Mede door bovenstaande ontwikkelingen in 2024 en een aanvullende co-financiering vanuit de gemeente voor de buurtsportcoaches is een begroting 2025 opgeleverd met een positief resultaat van € 130.000. Daarnaast is bij de gemeentebegroting 2025 besloten om een extra kapitaalinjectie aan het SBR te geven van € 400.000 in de vorm van extra aandelenkapitaal. Hierdoor wordt het weerstandsvermogen weer iets positief. Door de (verwachte) positieve resultaten in de komende jaren kan het weerstandsvermogen verder toenemen tot het gewenste niveau (10% van de omzet).

Risico's verbonden partij

In 2023 is er een verlies geleden van ongeveer € 57.000 en voor 2024 een positief resultaat van € 124.000. Om de afhankelijkheid van de gemeente wat te verminderen, is bij de gemeentebegroting 2025 besloten om vanuit de gemeente het SBR een kapitaalinjectie te geven van € 400.000. Hierdoor wordt het weerstandsvermogen van het SBR sterk verbeterd en hoeft de gemeente niet direct financieel te compenseren mocht er een financiële tegenvaller optreden. Daar komt bij dat het de verwachting is dat het SBR de komende jaren positieve resultaten laat zien.

Risico's gemeente

Aangezien de gemeente enig aandeelhouder en opdrachtgever is van het SBR loopt de gemeente een bepaald risico. Voor de risicobepaling wordt aansluiting gezocht bij de exploitatiebijdrage 2025. Dit is begroot op € 1.900..000. Het risico wordt ingeschat op 10% (€ 190.000), waarbij we de kans op gemiddeld laten, dus 50% = € 95.000.

Beheersmaatregelen gemeente

Borging in de organisatie van beoordeling (jaar)stukken. Dit vertaalt zich in veelvuldig ambtelijk en bestuurlijk overleg. Daarnaast blijft de raad het (sport)beleid, zoals het maatschappelijk tarievenbeleid en de financiële kaders bepalen.

Verbonden partij

Bank Nederlandse Gemeenten NV Den Haag

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Bestuurlijk belang

Raalte is aandeelhouder met een belang van 0,0465%.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 25.987 stuks tegen € 2,50 nominaal (balans 31-12-2020 € 64.968). Over 2023 bedroeg de dividenduitkering € 56.000, deze is in 2024 uitgekeerd.

Financiële informatie

Rek. 2023

Rek. 2024

Begr. 2025

verbonden partij

Eigen vermogen

4.700.000.000

0

0

Vreemd vermogen

110.800.000.000

0

0

Fin. resultaat

V

254.000.000

0

0

Ontwikkelingen

BNG Bank heeft in 2023 een nettowinst gerealiseerd van € 254 mln.  Dit is minder dan 2022 (€ 300 mln), wat met name veroorzaakt wordt door een lager resultaat financiële transacties. Het renteresultaat was echter wel een stuk hoger dan in 2022. Dit komt met name door de hogere rente en langere gemiddelde rentevastperiode.

Risico's verbonden partij

BNG heeft zich goed staande gehouden in de afgelopen hectische jaren. Hoewel de onzekerheid zeker nog niet volledig uit de markt verdwenen is, is het perspectief voor de BNG goed. Doordat uitzettingen met name plaatsvinden in de overheidssfeer, zijn de risico's beperkt.

Risico's gemeente

Voor de risicobepaling gaan we uit van een koppeling aan (het verwachte) dividend. Hierbij sluiten we aan bij de normale dividendverwachting (€ 30.450), ondanks dat de afgelopen twee jaar een hoger dividend werd uitgekeerd. Dit betekent een risico van 10% van de dividendopbrengst, zijnde € 3.045. De gemiddelde waarschijnlijkheid blijft laag (25%) en daarmee komt het risico afgerond uit op € 761.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie, wat zich uit door advisering aan de wethouder.

Verbonden partij

Enexis Holding 's Hertogenbosch

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder met een belang van 0,0432%. De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Enexis Holding via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. De wethouder van financiën vertegenwoordigt Raalte in de AVA.

Financieel belang

Raalte bezit 64.662 aandelen en deze staan voor € 4.536 op de balans. Het dividend dat Raalte ontvangt fluctueert per jaar behoorlijk. Gemiddeld genomen ligt het jaarlijks dividend in de afgelopen jaren rond de € 40.000. Over 2022 hebben we in 2023 maar liefst ruim € 83.000 ontvangen. Reden hiervan was de verkoop van Fudura B.V., waarvan de overwinst voor een deel is uitgekeerd in een eenmalig dividend.  Over 2023 hebben we in 2024 € 15.636 aan dividend ontvangen. Ook voor de komende jaren zal de dividenduitkering iets onder druk komen te staan door de grote investeringsopgave van Enexis.

Financiële informatie

Rek. 2023

Rek. 2024

Begr. 2025

verbonden partij

Eigen vermogen

5.320.000.000

5.538.000.000

0

Vreemd vermogen

5.140.000.000

5.949.000.000

0

Fin. resultaat

V

72.000.000

V

254.000.000

0

Ontwikkelingen

De realisatie van de energietransitie vraagt veel van Enexis. Niet allen in uitvoerbaarheid (voldoende gekwalificeerd personeel), maar ook in financierbaarheid. Mede daarom heeft Enexis het dividendbeleid aangepast. Het beleid was altijd dat 50% van de nettowinst werd uitgekeerd aan de aandeelhouders. Dit blijft ook de komende jaren het geval, maar dit is door het nieuwe dividendbeleid wel gemaximeerd tot € 100 mln.

Risico's verbonden partij

Enexis onderkent risico's op vele gebieden, zoals schaarste personeel, ongeautoriseerd gebruik van data en/of systemen, omvangrijke en langdurige onderbrekingen van de energievoorziening ten gevolge van natuurrampen, externe oorzaken of falende bedrijfsmiddelen/assets door onder andere natuurrampen, zoals overstromingen. Enexis actualiseert twee keer per jaar de risicoanalyse en in het verlengde daarvan worden beheersmaatregelen genomen (gecontinueerd).

Risico's gemeente

Risico voor de gemeente zit in de afwaardering van de boekwaarde van de aandelen. Dit risico is zeer gering, gezien het feit dat Enexis een cruciale speler is in de energiemarkt en onder toezicht staat van de energiekamer. Conclusie: laag risico. Op basis hiervan stellen we het risico op € 3.500 (10% van de verwachte dividendopbrengst) met een lage waarschijnlijkheid van 25%. Daarmee komt het risico uit op € 875 structureel.

Beheersmaatregelen gemeente

We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken geborgd in de organisatie.

Deze pagina is gebouwd op 10/27/2025 13:48:33 met de export van 10/27/2025 13:35:40