3.6.3 Contactpersoon en openbaarmaking op verzoek
Het voorzien in het recht van burgers op informatie van de overheid zien wij in Raalte als een organisatie-brede verantwoordelijkheid. Iedere ambtenaar kan contactpersoon zijn voor het verstrekken van informatie. Leidt de beantwoording van de vraag tot een verzoek om een groot aantal documenten, dan kan worden opgeschaald naar de procedure voor het afhandelen van een Woo-verzoek. Een coördinator zorgt voor het geleiden van Woo-verzoeken en het sturen op juiste en tijdige afhandeling. De wettelijke afhandelingstermijn voor Woo-verzoeken is achtentwintig dagen, oftewel vier weken. Een Woo-verzoek kan nog met veertien dagen (twee weken) worden verdaagd.
In 2024 heeft de gemeente Raalte 24 Woo-verzoeken ontvangen. Hiervan zijn 10 verzoeken ingetrokken of als informatieverzoek afgehandeld. Op 7 verzoeken is een WOO besluit genomen, waarvan 6 besluiten binnen de wettelijke termijn zijn afgehandeld. 7 Woo-verzoeken uit 2024 zijn/worden afgehandeld in 2025. Hiervan is 1 Woo-verzoek afgedaan als informatieverzoek, worden 2 Woo-verzoeken opgepakt als informatieverzoeken en lopen er op dit moment 4 Woo-verzoeken uit 2024.
De gemiddelde afhandeltermijn was 41 dagen. Dit is een stijging ten opzichte van 2023 (31 dagen) Dit is veroorzaakt door 1 WOO verzoek die een erg lange afhandeltijd had (135 dagen).
